tiistai 16. huhtikuuta 2013

Mahtitreenit!

Kaveri soitti ja kysyi päästäänkö tuuraamaan agitreeneihin. No mehän päästiin (aikamoisen koirauimalan käyntien säätämisen jälkeen, mut silti). Pyysinkin keppitreenin jatkamista, kun viime perjantaina oli tosiaan puhe, että verkot takas ja koiralle taas muistutus itsenäisemmästä työskentelystä sitä kautta. Mun piti lähettää Kiki parin hypyn kautta verkoille, niin että oikeasti jäin muutaman metrin päähän ensimmäisestä keppivälistä ja törötin siinä hievahtamatta. Alkuun mun oli aivan mahdoton jäädä noin kauas, kun jalat vaan vei mua kepeille.. Sitten jossain vaiheessa mun napa (ja jalkaterät) oli menossa jo keppien suuntasesti, vaikka ne olis pitänyt suunnata siihen ensimmäiseen keppiväliin. Tää agility olis varmaan tosi helppoa, jos ohjaaja osais! Kiki teki kyllä työtä käskettyä ja tykitti keppejä kivalla vauhdilla. Lelu lensi palkaksi keppien suorituksesta. Ei sitä kiinnostanut missä mä oon, kun tajus että saa rallata lelun kanssa keppien jälkeen! Hyvä niin! Raukka oli ihan läähkäpuuhku keppitreenin jälkeen lelun rallattelusta..

Sitten tehtiin putkijarruja, eikä niissäkään mitään ongelmaa ollut. Paitsi taas mulle oli vaikeeta liikuttaa kättä takaa eteen. Ajatella miten se voikaan olla vaikeeta. Tarkoituksena oli siis palkata koira ei niinkään jalkojen liikeellä, vaan että käsi lähtee takaa eteen ja palkka siinä koiralle. Ehkä hieman auttoi, kun olin nähnyt edellisten treenaajien tekevän tätä samaa. Tajusin mitä siinä haetaan, vaikka ei se toteuttaminen silti ollut niin helppoa. Kiki reagoi hyvin suhinoihin putkijarruna.

Vähän jäi vielä aikaa, joten sitten juostiin rataa. Tosiaan pääosassa oli kepit, että rataa tehtiin vaan se mitä ehdittiin. Mutta sekin meni tosi kivasti! Putkijarrujen lisäksi radassa oli myös takaakierto + päällejuoksu ja mitähän kaikkea. Tuli taas muistutusta ylävartalon kääntämisestäkin. Puomi meni mun mielestä siinä mielessä kivasti, että sain juosta suht reippaasti yli puomin ja Kiki pysyi kontaktilla. Siitä palkattiin. Harjoitella pitää vielä nopeaa puomia, vaikka olisinkin jäljessä. Vedättämällähän sitä vauhtia kyllä löytyy, mutta en tiedä mitä tapahtuu jos jään todella paljon jälkeen.. No harvoinpa kai sellasta ohjausta kisoissa on pakko ottaakaan.

Treeneissä oli puhetta eri kisapaikoista ja kyselin sitten kivoja ykkösluokkien tuomareita. Näillä tuomareilla on kuulemma yleensä aika mukavia ykkösluokkien ratoja: Ritva Herrala, Anne Savioja, Seppo Savikko, Esa Muotka, Salme Mujunen (paitsi Salmen radoissa pitää kuulemma pystyä juoksemaan LUJAA!). Nyt voisinkin vähän katsella noiden tuomaroimien kisojen ajankohtia kesällä. Täytyy sitten pyydellä vapaata töistä sen mukaan. Lisää vinkkejä kivoista ykkösratojen tuomareista saa antaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti