lauantai 24. elokuuta 2013

Opetellaan kantapään kautta

Käytiin kisojen jälkeen keräämässä Auringonkukkia

Se on ollut meidän motto kakkosissa! No mutta se olikin vähän niin kuin "suunnitelma", ettei päästä liian nopeasti kolmosiin. Sinne mulla ei ole mikään kiire, mutta olishan se joskus kiva onnistua. Tänään ASTin kisoissa tuomarina oli Anne Savioja, mutta tuomariharjoittelijana Janne Karstunen. Oltiin keväällä epiksissä Jannen radalla ja vähän ennakoin, että turhan helppoja Jannen radat tuskin on.. Jotain muutoksia Anne näytti rataan tekevän, mutta muuten olivat Jannen käsialaa. Treenikaveri oli aamulla ykkösissä ja sanoi ettei se rata mikään helppo ollut.

Ekalla radalla oli muutama vaikeamman tuntuinen kohta. Ensimmäinen oli kuolleeseen kulmaan putkeen saattaminen. Toinen oli kepeille vienti kovasta vauhdista. No tässä tuli fiba, olis TAAS pitänyt tehdä se vastakäännös keppejä edeltävän esteen kohdalle, jolloin Kiki olis hidastanut ja ehkä hokannut hakea ne kepit. Tokalla kerralla meni kepeille hienosti. Puomin jälkeen ohjasin ihan selvästi takaakiertoon Kikin, vaikka se este olis pitänyt hypätä edestä. Tästä HYL. Siks huidoin sen takaakiertoon, kun ajattelin tehdä jaakotusta ajoissa.. Kyllähän mä tiedän että tollasissa paikoissa pitäis ensin ottaa Kiki haltuun ja vasta sitten kääntää. Tiedän että se lähtee aika helposti takaakiertoon. Ja onhan sillä syytäkin lähteä kun kerran ohjaan niin. :) Että hyvä koira kun tekee työtä käskettyä. Tehtiin sitten Kikin elämän toinen lentokeinu ja jälleen ASTilla, vaikka edellinen kerta oli möllikisoissa ja puukeinulla. Pitäis muistaa et jos on erilainen keinu niin Kiki tarvii vielä painokkaamman käskyn. Ei se kyllä yhtään pelästynyt lentokeinua, varmaan ihmetteli itsekin että mitä tapahtui. Mentiin se sitten uudestaan. Loppusuoraan olin erikoisen tyytyväinen. Videolta se ei näytä siltä miltä se tuntui. Mä juoksin ja Kiki poimi esteet niin kuin pitikin.
Plussat:
+ pimeä putkikulma toimi
+ kepeillä riitti yks huti (vrt. Poksin kisat tai Jaun kisat)
+ lentokeinu ei pelästyttänyt
+ loppusuora eteni
+ valssasin Kikin ollessa puomilla 2on2offilla eikä se edes yrittänyt hiippailla minnekään
Miinukset:
- en tehnyt vastakäännöstä ennen keppejä
- huidoin Kikin takaakiertoon
- lentokeinu

Toka rata vaikutti kivemmalta ainakin kepeille viennin suhteen. Siinä ei ollut sellasia ansapaikkoja, sillä ajattelin että puomille mennessä itse peitän putken suun. No olisin peittänyt putken suun, jos mulla ei ois ollut niin kiire, että olin jo edellä ja ohjasin Kikin putkeen.. ARGH! Ihan tyhmä virhe. Tästä siis HYL. Ei mulla ollut mikään kiire mut olin niin fiiliksissä menossa lujaa. Ei kannattanut tällä kertaa. Otettiin uudestaan ja odotin vähän sekä huidoin sen puomille. Keinulla karjasin toiseen kertaan "KEINU!" ja Kiki pysähty hetkeks keinulle mua katsomaan. Että mitäs siinä karjut.. Tässä vaiheessa oli sitten vissiin suunnitelma unohtunut enkä ohjannut Kikiä keinun jälkeiselle hypylle, joten siinäkin tuli sitten kielto.
Plussat:
+ vauhtia riitti
+ ohjaukset toimi pääosin
+ keinu oli parempi
+ Kiki irtos hyvin
Miinukset:
- Olin liikaa edellä ja ohjasin puomin sijasta putkeen
- Keinun jälkeen en enää tsempannut



Molemmissa mediluokissa taisi olla 5 koirakkoa, eikä yhtäkään luvaa tullut. Toiselta radalta joku teki yliaikanollan. Että ei mennyt hyvin muillakaan. Tää salaa lohduttaa mua. :) Ja kertonee toki radan vaikeusasteesta jotain.

Silti näistä kisoista jäi yleisesti hyvä fiilis! Me sit ehkä ollaan sellasia että vedetään joko nolla tai HYL. Olen tyytyväinen Kikin vauhtiin, mutta se tarkoittaa sitä että jos en ole kartalla koira menee jo ja tulee HYL. Mutta hyvä niin. Sitten kun saadaan lisää kokemusta ja mä saan varmuutta ohjaukseen, niin ehkä voidaan oikeasti pärjätä, vaikkei Kiki mikään supernopea olekaan, mutta varmasti riittävän nopea. Ja Kikihän ei yleensä rimoja tiputtele (poikkeus jos ohjaan sen niin). Että kyllä me täältä vielä tullaan. :D Harjoitukset jatkuu. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti